جستجو
بی خوابی
 

بي خوابي

 

بسياري از افراد از بي خوابي رنج مي برند، ‌بيش از آنچه كه شما تصور مي كنيد. بي خوابي (Insomnia) يكي از انواع اختلالات خواب است كه مي تواند به شيوه هاي مختلفي اثرات خود را نشان داده و در زندگي فرد اختلال ايجاد كند. بعضي از افراد در شروع خواب مشكل داشته و ‌به سختي به خواب مي روند. بعضي ديگر زودتر از زماني كه تمايل به بيدارشدن دارند از خواب بيدار مي شوند. بعضي ديگر ممكن است در به خواب رفتن مشكلي نداشته باشند اما بعد از مدتي از خواب بيدار شده و ديگر به خواب نمي روند. بعضي ديگر از افراد در طي يك شب دفعات زيادي از خواب بيدار مي شوند.

 

انواع مختلف بي خوابي در 2 گروه عمده قرار مي گيرند:

- اوليه

- ثانويه

بي خوابي ثانويه كه مي تواند توسط بسياري از بيماري ها و اختلالات جسمي يا رواني ايجاد شود شيوع بيشتري داشته و درصد زيادي از افراد را مبتلا كرده است. بعضي از اختلالات كه به عنوان عوامل ايجاد كننده ي بي خوابي ثانويه شناخته شده اند عبارتند از: بيماري هاي قلبي و عروقي، بيماريهاي ريوي، دردهاي مزمن،‌ اضطراب، افسردگي، ‌مصرف الكل، ‌كافئين، تنباكو، ‌اختلالات خواب مانند سندرم آپنه خواب انسدادي ، سندرم پاي بي قرار و ... . اين نوع از بي خوابي اگر علت ايجادكننده ي آن به درستي تشخيص داده شود در اغلب موارد قابل درمان بوده و يا حداقل قابل بهبود محسوس است. در مواردي كه زمان زيادي از شروع اختلال ايجاد كننده ي بي خوابي سپري نشده باشد مي توان آن را به طور كامل درمان كرد.

بي خوابي اوليه نوع ديگري از بي خوابي است كه نمي توان آن را به يك علت پزشكي ، رواني و يا محيطي نسبت داد. مشخصه ي اين نوع از بي خوابي  دوره هاي طولاني در حد يك ماه و يا بيشتر است كه در آن فرد در شروع خواب و يا در به خواب ماندن مشكل داشته و اين مشكل به حدي شديد و جدي است كه مي تواند سبب ايجاد يك مشكل محسوس در زندگي فرد شده و در جنبه هاي مختلف زندگي فرد به عنوان مثال در توانايي هاي شغلي و يا اجتماعي فرد اثرات خود را نشان دهد.

 

اهميت بي خوابي

براي تعدادي از افراد، بي خوابي مي تواند به حدي شديد شود كه در زندگي روزانه فرد ايجاد اختلال كند. بي خوابي مي تواند خلق و خوي فرد را تغيير داده و او را عصبي و بدخلق كند، ‌مي تواند باعث خواب آلودگي افراطي فرد در طي روز شود و يا مي تواند با كاهش تمركز فرد سبب تصادفات رانندگي و حوادث شغلي شود . تعداد زيادي از افراد نيز گاه گاه انواع متوسط بي خوابي را تجربه مي كنند.

 

درمان

براي درمان موارد شديد بي خوابي، ‌حتما فرد بايد توسط يك متخصص خواب ارزيابي شود زيرا گستره موارد بي خوابي بسيار وسيع بوده و هر بيمار نيز متفاوت از ديگري است و بالطبع درمان او نيز نيازمند مداخلات و راهكارهاي مخصوص به خود اوست.

با اين حال تعدادي از توصيه هاي درماني است كه مي تواند باعث بهبود كيفيت خواب افراد شود چه افرادي كه از موارد شديد بي خوابي رنج مي برند و يا افرادي كه از انواع متوسط بي خوابي رنج مي برند و يا افرادي كه اصلا مبتلا به بي خوابي نيستند!

- ورزش كردن مي تواند در بهبود بي خوابي شما موثر واقع شود . اگر بدن شما از نظر فيزيكي و جسمي خسته شود، ‌شروع خواب راحت تري خواهيد داشت. بهترين زمان براي ورزش كردن ساعات آغازين روز مي باشد. به ياد داشته باشيد كه ورزش كردن در نزديكي زمان خوابتان مي تواند در خواب شما ايجاد اختلال كند.

- محيط خوابتان را از نظر صدا، نور و دما تنظيم كنيد. شما بايد در هنگام خوابيدن احساس راحتي داشته باشيد، بنابراين يك اتاق تاريك، ساكت و خنك براي خوابيدن مهيا كنيد.

- برنامه زماني منظمي براي خوابيدن داشته باشيد بدين معني كه در ساعت مشخصي به رختخواب رفته و در ساعت مشخصي نيز از رختخواب خارج شويد. سعي كنيد كه اين برنامه زماني را در روزهاي تعطيل نيز اجرا كنيد.

- قبل از رفتن به رختخواب فعاليت هايي را انجام دهيد كه موجب آرامش شما شوند مانند دوش با آب گرم و يا تمرين يوگا!

- از مصرف الكل، كافئين و تنباكو پرهيز كنيد. اگر نمي توانيد از مصرف آنها اجتناب ورزيد لااقل در ساعت پاياني روز و در نزديكي زمان خوابتان آنها را مصرف نكنيد.

- اگر در عرض 15 تا 20 دقيقه پس از رفتن به رختخواب، به خواب نرفته و بيدار مانديد از رختخواب خارج شده و يك فعاليت سبك و آرامش بخش انجام دهيد. بعد از چندين دقيقه كه احساس خواب آلودگي به شما دست داد به رختخواب بازگرديد.

- از چرت زدن در طي روز خودداري كنيد.

نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
نشانی

تهران: میدان راه آهن، میدان بهداری، بیمارستان بهارلو، مرکز تحقیقات اختلالات خواب شغلی 

شماره تماس: 02155460184

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 13
 بازدید امروز : 51
 کل بازدید : 30486
 بازدیدکنندگان آنلاين : 2
 زمان بازدید : 0.33
مرکز تحقیقات اختلالات خواب شغلی
osrc.tums.ac.ir